chevroletcamaro.cz

Unleashed Fuel Only

3, 2, 1, nasra... nastartovat!

Camaro se delší dobu (v podstatě od doby pořízení) potýkalo s drobným problémem originálního startéru, kdy zejména v chladných obdobích projevoval pastorek neochotu vyskočit a zatočit motorem. Jednoduše se to projevuje tak, že se startér točí na prázdno. Nebylo to nic vážného, protože se to stávalo jen někdy a většinou se startér na druhý až čtvrtý pokus nechal přemluvit k akci.

Nákup č.1

Řekl jsem si, že když už se to bude měnit, tak ať to je něco značkového a kvalitního, co vydrží dlouho a výhledově i pro silnější motor. Nevím proč, ale subjektivně se mi zalíbila značka PowerMaster, která by měla patřit k těm lepším ale ještě stále cenově přijatelným. Pokud by člověk skutečně žádal eňoňůňo výrobky, tak by se ohlédl například po Chevrolet Performance nebo MSD.

Jako obvykle jsem zabrousil na eBay a hle, objevil se "nový, vrácený zákazníkem, prý neseděl" za nižší cenu. Vzal jsem tedy jej. Jednalo se o PowerMaster PowerMAX 9000.

Na obrázku je včetně originálních šroubů, jsou kratší než ty původní. Bylo je ale třeba dokoupit, protože to co mi přišlo, z toho by jeden řval… Startér přišel jen samostatný v neoriginální krabici, bez šroubů a podložek. Posadil jsem jej na stůl a zkusil roztočit. Vyskakoval pouze pastorek, ale nějak se nechtěl točit. Přikládal jsem vinu slabým přívodním kabelům a malému kontaktu při dotyku. Že ho tedy zkusím namontovat.

A první průšvih - on se tam nevejde!!! Ani chvilka laborování a všemožné pootáčení nepomohlo, prostě mu překážel jeden výfukový svod. Nedá se nic dělat, muselo se přikročit k hrubé síle. Trošku ekl, ale v nouzi je ti flexa přítelem. Naštěstí je základna hliníková.

Nakonec jsem ho tam dostal. Teď teprve došlo na šrouby, ty staré jsou bohužel moc dlouhé. No tak nic, počká se do pondělka a koupím aspoň krásný, pevný, nerezový a kratší. Za týden už tam startér konečně seděl. Test pomocí kancelářské sponky tvrdil, že vůle jest dostatečná a neměl by tedy pastorek chroupat o věnec (tzv. flexpate u automatických převodovek). Otočil jsem klíčkem, cvak a nic. Zkusím znovu, cvak a nic. Kontrola kabeláže nevykázala žádný problém. Tak zase pod auto a startér ven.

Story

To co bylo uvnitř mě mírně vyděsilo - písek, sůl, zbytky rzi! Zřejmě jej předchozí majitel zkoušel na lodi a pak to bez řečí vrátil prodejci. Musel jsem ho tedy celý vyčistit a přemazat. No a světe div se, začal fungovat i na zkušebním stole. Tak jsem jej vrátil na motor, zkoušel párkrát pootočit bez nastartování a zdálo se to býti OK.

Nebylo. Za měsíc, když motor poprvé v novém roce naskočil, se ozval velice nepříjemný kovový zvuk. Zřejmě mírně štrejchnul pastorek o věnec, když se vracel. Zkusil jsem jednu podložku, druhou podložku, třetí podložku a pořád špatné. Dokonce se stávalo že pastorek narazil do věnce a točil se před ním, tj. nezaskočily zuby. To byl taky solidní randál. Poslední zoufalý pokus byl koupit originální PowerMasteří šrouby, protože jsem se někde dočetl, že to lidem pomohlo. No co byste čekali, výsledek totožný.

Nedalo se nic dělat a startér jsem pustil dál do světa, na shánění dalších podložek už jsem neměl nervy. Možná to bylo také způsobenou univerzálností startéru, lze jej použít na oba typy věnců se 153mi nebo 168ti zuby. Člověk, který si jej ode mne koupil, ho namontoval na Vette C2 s manuálem, kde je právě 153 zubů. A protože se mi po obchodu již neozval, tak předpokládám, že mu slouží skvěle a bude nadále.

Nákup č. 2

Napodruhé jsem se už více řídil radami emerickejch kluků vod kamar, kteří na spoustě míst doporučovali neutrácet za hloupé ministartéry, které se musí podložkovat a kdesi cosi, ale jít rovnou po originálním továrním mini-startéru typu Delco, který se objevil u motorů 5.7 Vortec (nevím přesně, ale snad kolem roku 96 nebo dříve). Výhodami budiž nižší cena a snadno dostupné náhradní díly na většinu součástí.

K mání např. na Amazonu: http://amzn.to/1IvJgJG
nebo RockAuto: http://bit.ly/1IvJqkf

 

Z obrázků lze seznat, že se jedná o tzv. staggered konstrukci, tj. že používá totožné uchycení jako sériový startér. To samé platí pro kabeláž - netřeba žádné úpravy původních konektorů.
No a to bych nebyl já, kdybych zase nepoučitelně nehledal alternativy. V hlubinách diskuzí jsem se dobral k odkazu na budgetového prodejce elektroniky pro automobily DBElectrical. Konkrétně jsem dovezl tento:
http://www.dbelectrical.com/p-1319-new-chevy-305-350-454-mini-racing-pmgr-starter-ht-sdr0031-l.aspx

 

Brzy mi startér prorazil poštovní schránku a tak jsem jej mohl namontovat na motor. Nedokázal jsem uvěřit tomu, jak snadno tam zapadnul a pasoval. Výrobce k němu dodal taktéž pěkné pozinkované šrouby a jednu podložku. Zkoušel jsem asi 10x různě točit motorem a ani jednou startér nezaváhal. Za cenu $56 si myslím, že super. Doufám, že vydrží aspoň dva roky. A když ne, tak půjde snadno opravit nebo se koupí ještě jeden :-D

Přidat komentář

Loading